Kasutame küpsiseid parima kogemuse pakkumiseks

Kasutame küpsiseid, et pakkuda Sulle parimat kliendikogemust. Küpsiste abil saame pakkuda sulle meelepärast teavet meie toodete ja teenuste kohta. Kui annad küpsiste kasutamiseks oma nõusoleku, vajuta nuppu "Nõustun küpsistega". Kui soovid oma küpsise eelistusi hallata, vajuta nupule "Muudan küpsiseid". Sinu küpsiste valik säilitatakse 90 päeva. Lisateave küpsiste kohta

Palun vali ja kinnita Sinule sobivad küpsiste eelistused:

Kasutame meie veebilehel küpsiseid selleks, et tagada oluliste toimingute ja teatud funktsionaalsuste toimimine. Ilma nende küpsisteta ei tööta veebileht korralikult.

Kasutame turunduslikke küpsiseid selleks, et edastada Sulle personaalset reklaami. Personaalsed reklaamid võimaldavad Sul seeläbi saada osa mitmetest erinevatest kampaaniatest. Juhul kui ei soovi saada personaalseid reklaame, siis saad ikkagi meie veebilehte külastada, kuid reklaamid, mida näed ei pruugi olla sinu jaoks relevantsed.

Kasutame analüütilisi küpsiseid, sest need aitavad koguda andmeid selle kohta, kui palju kliente veebilehte kasutab, millist sisu nad sirvivad ja muud veebilehe funktsionaalsuse parandamiseks vajalikku teavet. Kasutades statistilisi küpsiseid, mis koguvad anonüümset teavet, saame teada, kuidas külastajad veebilehele jõuavad ja veebilehte kasutavad.

IT süsteemid tõrguvad ja äri seisab. Mida teha?

Autor: Joosep Truu Aeg: 21. oktoober 2020

IT süsteemid tõrguvad ja äri seisab. Mida teha?

Tõsisemad IT-probleemid tabavad ettevõtteid alati ootamatult, tavaliselt maksimaalselt ebasobilikul ajal.  Olgu võrgukatkestus, viirus või serveritõrge, halvimal juhul võivad tagajärjed viia äri täieliku seiskumiseni. Peamised põhjused, miks SOS olukord tekib, on küberrünnakud, ebapiisav majasisene kompetents ning mitte ajakohane IT taristu. Toome välja kolm tüüpilisemat SOS olukorda.

SOS olukord nr 1: „Appi, meid on rünnatud!"

Ettevõtte töötajad tulevad hommikul tööle. Mitte keegi ei saa ühtegi dokumenti avada. Toimunud on lunavararünnak. Kuna tegemist on väga väikese ettevõttega, küsib lunaraha nõudev küberkurjategija 5000 eurot.Kas seda on vähe või palju? Suhteline. 

Esiteks: Hea tulemüür, viirustõrje ja varundusseadmed maksaksid umbes poole vähem.  

Teiseks: Tegelikud kulud aga ainult selle summaga ei piirdu. Sageli kaasnevad intsidendiga andmekaod ja saamata jäänud tulud. Kui kurjategijate kätte satuvad klientide finants- või isiklikud andmed, siis tekib püsiv mainekahju, mille taastumine nõuab märkimisväärseid kulutusi.

Turvaintsidentide puhul võivad IT süsteemide ja andmete taastamise kulud  ettevõtte eelarvesse päris suured augud tekitada. Sõltuvalt organisatsiooni suurusest ja seisaku või rikke ulatusest võib üks tund seisakut maksta kolmekohalisest summast kuni seitsmekohaliste summadeni.  Küberturvalisus pole uus oht, kuid see suureneb, sest häkkerite oskused muutuvad aina paremaks ja neil on üha enam lähtepunkte (N: töötajate isiklikud nutiseadmed), mille kaudu nad saavad süsteemidesse tungida. Kuni kaks kolmandikku rünnakutest on suunatud väikeettevõtetele, kuna nende süsteemid ja andmed on vähem tõenäoliselt piisavalt kaitstud.

 Tasuks läbi mõelda:

  • Kui suurt kahju võib sinu ettevõttele teha kliendibaasi sattumine valedesse kätesse?
  • Kui palju maksab 1 tund tootmisliini seisakut või 8 tundi kõigi töötajate kaotatud tööaega?
  • Kui suurt summat olete valmis väljapressijale oma süsteemide lahti krüpteerimise eest maksma?

Küberkuritegevuse hoogne kasv võib praegu kaugena tunduvad mured tuua homme koduõuele. Uusi arvutiviirusi töötatakse välja hämmastavalt kiiresti, mistõttu tuleb kasutada alati uusimat teavet ja seadmeid nii monitoorimiseks, viiruste tuvastamiseks kui turvalahenduste väljatöötamiseks. Seisaku ohu vähendamine on mitmetahuline ülesanne, millega ettevõttesisesel meeskonnal ei pruugi olla kogemusi, et seda tõhusalt lahendada. Sisse ostetud teenused võivad vähendada seisakutega seotud kulusid neid proaktiivselt ära hoides. 

SOS olukord nr 2: „Meie IT inimene ei saa meid aidata“

Ettevõtte IT süsteemid seadistas omaniku tuttava hea sõber. Kõik vajalik sai tehtud ja süsteemid töötasid hästi, kuid üha sagedamini hakkas esinema tõrkeid, mis halvasid praktiliselt kõikide töötajate tööd.

Kuigi ka väiksemate ettevõtete jaoks on enesestmõistetav, et lepingute koostamiseks või muude juriidikaga seotud küsimuste lahendamiseks tehakse koostööd sisse ostetud juristiga, oleme IT puhul  korduvalt näinud seda, et kasutatakse tuttavaid IT spetsialiste. Isegi, kui tuttav on asjatundlik ja teeb oma tööd hästi, ei pruugi ta olla siis, kui süsteem vajab ennetavat hooldust, või kui süsteemid tõrguvad ja abi on kohe vaja, enam kättesaadav. Lisaks klientide pahameelele ja kaotatud müükidele kaotatakse tõrkuvate süsteemide tõttu sageli väärtuslikku tööaega. Kui arvutaksite kokku kõikide töötajate töötunnid kuus, mil tööd ei saanud teha, võib summa olla üllatav. Kui ainus, kes süsteemi toimimist jagab, on tuttav IT inimene, keda pole võimalik kätte saada, on ettevõte sattunud päris nõutuks tegevasse olukorda.

Väikeste ja edukate ettevõtetega juhtub ikka nii, et ühel päeval nad ei olegi enam nii väikesed. Ettevõtte kasvuga suureneb reeglina ka sõltuvus IT-st, aga ettevõttesisesed IT-ressursid ei ole enam piisavad. Sõbra või tuttava poolt üles ehitatud IT infrastruktuur võib olla nagu doomino. Kui mingi tükk sellest saab löögi, võib mõju olla kõigele muule.

SOS olukord nr 3: „Kus on meie andmed?“ 

Ettevõtte IT spetsialist oli väga hõivatud igapäevaste kasutajate abistamisega. Küll oli vaja seadistada uusi arvutitöökohti, küll installeerida viirustõrjet, samuti mõelda koosolekutel kaasa äritarkvara tellimist puudutavatel teemadel. Ühel päeval kukkus ärikriitiline server maha. Selgus, et serveri emaplaat on töö lõpetanud ning serveri garantii lõppemisest on juba 1,5 aastat möödas. Andmetest tehti küll varukoopiaid välistele seadmetele, kuid ei testitud, kas varundusest on andmeid võimalik ka taastada. Paraku andmete taastamine ei õnnestunud. Korraga oli ettevõte sattunud olukorda, kus andmeid enam ei olnud. Enne, kui spetsialist ei ole lahendanud mõnd tõsist probleemi, on raske hinnata võrgu- ja süsteemiadministraatori teadmisi ja oskusi. Sageli ei olegi väiksemates ettevõtetes riistvara- või tarkvara riketega tegelemiseks majasisest  know-how’d. Selleks võib olla partner, kuid ka tema alati ei oska. 

„Kui midagi läheb katki, saab selle ju ära parandada,“ on mõtteviis, mida näeme päris paljude ettevõtete puhul. Paraku on nende jaoks, kes soovivad konkurentsis püsida, ennetav lähenemisviis mõistlikum.  Sageli näeme asutusi, kellel on liiga vähe töötajaid, IT meeskond on ülekoormatud ega suuda aja- ja ressursipuuduse tõttu kõike teha. Selline olukord ei ole jätkusuutlik ja eriti mitte siis, kui ettevõtte soovib kasvada.

Meie lahendus on leevendada selliseid probleeme läbi mõeldud stsenaariumidega ning ehitada IT infrastruktuur nii, et ühe seadme rike ei peataks äritegevust.

Kuidas saame aidata?

Kuigi meie põhitegevus on pakkuda regulaarset tuge lepingulistele klientidele, aitame võimalusel ettevõtteid ka kriisiolukorras. Paljud meie tänased kliendid on meieni jõudnud läbi SOS olukorra.

Millega saame KOHE aidata?

  • olete saanud kahtlase e-kirja ja te ei tea, kas see on päris või mitte
  • Office 365 või mõne teise e-mailiteenuse kaheastmelise seadistamisega
  • misiganes Office 365 murega
  • kontori WIFI on problemaatiline
  • Onedrive-i ja Sharepointi sünkroniseerimismured
  • personali teadmised Office 365-st või küberhügieenist vajavad täiendamist
  • teie ettevõte on saanud pihta viirusega ja ei tea, kuidas edasi toimida/ soovite tulevikus selliseid olukordi vältida
  • serverite ning tarkvara hooldus
  • probleemse riistvara asendamine
  • andmete varundamine, andmete taastamine varundusest
  • must ekraan
  • server ja teenused on aeglased
  • kontoris on võrguprobleem
  • Internet ei tööta
  • andmed on kadunud
  • programm ei käivitu
  • tõrketeated, millest enda jõud ei käi üle
  • viirus, trooja, pahavara
  • serveriga ei saa ühendust
  • kõvaketas on täis
  • kõvaketas teeb imelikke hääli
  • serveril pole piisavalt ressurssi
  • andmed on kustutatud

Liitu uudiskirjaga